Wat is de oplaad-dag

De oplaad-dag is een dag om (opnieuw) tijd en aandacht te besteden aan de invulling van jouw leven. Welke taken, rollen en verplichtingen heb je? Wat doe je graag in je vrije tijd? Hoeveel ruimte is er (niet)? Waar krijg je energie van? Je bent misschien op een punt beland waarop het zinvol is om opnieuw focus aan te brengen of in balans te komen.

Aan de hand van een (wisselend) dagprogramma met inspirerende opdrachten ga je aan de slag met jouw eigen welbevinden. De dag vindt plaats op een mooie locatie. Wij hopen dat jij je aan het einde van de dag positief gevoed voelt met nieuwe inzichten, nieuwe contacten en een nieuwe focus. Je gaat met een opgeladen en ontspannen gevoel weer naar huis.

Het programma is met zorg door ons samengesteld. Na slechts een dag of dagdeel samen met je team, familie of vriendengroep is er nieuwe energie voor jezelf en voor de mensen om je heen. Anderen zullen ervaren dat ze al op het goede spoor zitten en worden hierin meer bevestigd.

Programma:

We starten elke oplaad-dag met een korte Introductie en een toelichting op het programma. Daarna volgen er verschillende rondes. Afhankelijk van het programma zorgen we voor een lekkere lunch, diner en/of borrel.

Ingrediënten:

Vaste onderdelen zijn:

  • Naar buiten met een gerichte opdracht (een wandeling door de natuur), waarbij je die vragen krijgt, waar vaak geen aandacht voor is.
  • Een oefening waarbij je uitzoekt voor jezelf waarvan je energie krijgt en wat energie kost in werk/studie en privé waarbij je aan het denken gezet wordt en de dingen ook echt eens uitspreekt. Het geeft je inzicht in wat je wil en kan veranderen.

In overleg stellen we een programma samen waarbij de volgende onderdelen denkbaar zijn (we staan zeker open voor andere/eigen suggesties):

  • Opdrachten uit de positieve psychologie om een beter beeld te krijgen van je krachten, waarden, enthousiasmes en hoe hier meer ruimte voor kan zijn.
  • Bewegen op fijne en originele muziek, verzorgd door Manja Bakker, dansdocente. Een uur lang uit je hoofd door dansbewegingen met yoga elementen te ondergaan.
  • Een tastbare reminder maken voor jezelf onder begeleiding van Margreeth Ufkes, beeldend coach met een creatieve inslag.
  • Inzichtgevende oefeningen op het gebied van je eigen weerstand. Karin Ploegh (therapeut) maakt hierbij gebruik van oefeningen uit ACT. Je kunt denken aan mindfulness.

Opladen op je werk:

Druk op je werk lijkt tegenwoordig de norm en onderzoek wijst uit dat het aantal mensen met een burn-out stijgt. Met name bij mensen die werken in het onderwijs en jonge werknemers komt een burn-out steeds vaker voor. Volgens Willem van Rhenen (hoogleraar en bedrijfsarts, zie het artikel van NRC.nl) is het helemaal niet normaal en zeker niet gezond dat er zo hard gewerkt moet worden. Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk dat je weet waar je, juist ook in je werk, energie van krijgt. Voor welke klussen en taken loop je warm en waar laad je van op?

Tijdens “opladen op je werk” maken we de balans op tussen je verschillende taken en werkzaamheden. Wat geeft je energie en waar loop je op leeg. Waar krijg je complimenten over en wat zou je graag willen bereiken? Hoe kun je ervoor zorgen dat je werk voor jou gezonder wordt?

De oplaad-dag vindt plaats op een mooie locatie waar we ook de natuur in kunnen. Er wordt voor koffie en thee en een lekkere lunch gezorgd. Je kunt je individueel aanmelden voor de oplaad-dag op je werk, maar ook met een aantal collega’s of met je team.

In overleg kunnen we met teams of collega’s een passende invulling van de dag aanbieden.

Opladen met een groep:

Wil je een leuke, inspirerende dag beleven met een groep (bijv. vrienden of familie), gewoon omdat jullie elk jaar bij elkaar komen of misschien omdat er iets te vieren valt? Kies dan voor een oplaad-dag op maat.
Afhankelijk van de samenstelling van de groep en de gelegenheid denken we met je mee over de invulling van je dag of dagdeel. Wij hebben een aantal interessante activiteiten in de aanbieding en kunnen desgewenst een lekkere lunch/diner en/of borrel voor je organiseren. Misschien weet je zelf een geschikte locatie, en anders weten wij er een aantal!

Teamuitje

“Wat hebben we het gezellig gehad met ons team…”
“Na een intensieve en spannende tijd was het heerlijk om met collega’s in een ontspannen sfeer samen te zijn…”
"Wat hebben we gelachen"
“Eindelijk weer mijn collega’s in “het echt” zien...”
“Ik heb mijn collega’s nog beter leren kennen…”

Dit zijn opmerkingen die wij horen na een “oplaad-team-uitje”. Zo’n ontspannen en geheel verzorgde middag of avond vindt plaats op een mooie plek waar je even los komt van het (online) werk maar wel samen bent met je collega’s.

We bieden een luchtig programma, waar volop aandacht is voor elkaar en elkaars (verborgen) kwaliteiten. We gaan naar buiten en we hebben lekkere hapjes en drankjes. Onze kok maakt ter plekke een heerlijke maaltijd (lunch of diner) voor jullie.

Jij en je team zijn weer opgeladen en dat geeft een boost om weer verder te gaan. In overleg is er veel mogelijk en stellen we een programma op maat samen!

Opladen tijdens corona tijd:

Juist nu, wanneer er veel op je afkomt en je met onzekerheden leeft, is er behoefte om stil te staan bij wat doet dit met je, wat levert het je op, hoe ga je ermee om en waar vind je de ontspanning. We hebben een programma ontwikkeld, met voldoende afstand, waarbij je toch samen kunt nadenken over deze vragen. We maken daarbij nog meer gebruik van het buiten zijn in de natuur met inzichtgevende vragen. We zorgen voor een fijn en gezond lunchpakket. Je gaat met een opgeladen gevoel en nieuwe plannen weer naar huis.

Positieve Psychologie

Wij zijn erg gecharmeerd van de positieve psychologie van de grondlegger Martin Seligman. Deze relatief nieuwe stroming gaat uit van de sterke kanten van de mens en van het stimuleren van positieve emoties. Onderzoek (Frederickson, 2009) toont aan dat het ervaren van positieve emoties, zoals bijvoorbeeld hoop, veerkracht, dankbaarheid en optimisme bijdraagt aan: een beter immuunsysteem, minder stress, en lagere bloeddruk, minder pijn, betere slaap en zelfs een langer leven.

Iedereen kan zijn positiviteitsratio verhogen en er meer controle over krijgen.

De geluksformule uit de positieve psychologie bestaat uit drie ingrediënten (A, B en C) waardoor mensen gelukkig worden (Bannink, 2009):

A.  De vrijheid om keuzes te maken die passen bij wie we zijn (Autonomie)
B.   Ons verbonden voelen met anderen (Betrokkenheid)
C.  Het idee hebben dat we goed zijn in wat we doen (Competentie)

In onze oplaad-dag hebben we daarom aandacht voor wat al goed gaat, waar je blij van wordt en waar je meer van wil. We werken in groepsverband aan onze eigen thema’s en er is gelegenheid om te delen en uit te wisselen.